Definition List

Sunday, October 23, 2016

KES PECAH AMANAH SALAH SIAPA??

Ramai orang marah bila membaca kes pecah Amanah duit sumbangan 2 kanak kanak yatim piatu yang kehilangan ibubapa mereka serentak dalam satu kemalangan jalan raya di lebuh raya duke. Tetapi tahukah anda perkara yang sama boleh berlaku kepada anak anak bawah umur anda. Kenapa? Saya tak cakap keluarga anda kaki bolot harta tetapi DUIT DAN HARTA boleh gelapkan mata dan lupakan silaturahim.

Sebagai ibubapa yang ada anak kecil ambil lah iktibar untuk merancang awal harta anda. Bukannya menyuruh kerajaan tubuhkan macam macam akta untuk tangkap atau ambil tindakkan kepada orang memakan harta anak yatim ini. Sedangkan anda ibubapa adalah pendusta terbesar yang merompak harta sendiri daripada anak anak bawah umur anda. Anda niatkan buat bisness atau bekerja siang malam sehinggakan tiada masa untuk keluarga adalah supaya dapat cari duit banyak banyak untuk mereka hidup senang kelak dan anda dapat memberi pelajaran terbaik serta tempat tinggal terbaik.

Tetapi apa jaminan harta yang anda cari betul betul dapat kepada mereka jika Allah sudah memanggil ajal anda hari ini? 
Adakah anda yakin anda hidup sehingga semua anak dah besar? 
Apa jaminannya?

Sebaik baik ibubapa adalah sentiasa merancang jika mereka tiada esok macam mana anak mereka nanti. Bukan nya sekadar *harta belum banyak lagi* nak buat apa rancang pusaka kan? Atau * pandai pandai lah diorang guna harta nanti*. Ini ayat biasa yang saya dengar daripada ibubapa.

Kenapa anda beli takaful atau medical card? 
Adakah anda sudah sakit?

Harta kita memang tak nampak banyak tetapi sekurang kurangnya duit ASB, simpanan bank, unit trust dan mana mana yang tiada penama tidak terbeku termasuk rumah kecil yang anda duduk sekarang. Jika yang ada harta tak Alih ( rumah, kedai, Perniagaan Sdn bhd, tanah) lagi lah perlu kerana anak2 dibawah umur tidak boleh menuntut dan diletakkan nama mereka. Sayangi lah harta sedikit yang anda cakap itu untuk orang orang tersayang yang anda tujukan.

Takaful ada membuat hibah untuk sum insured tetapi boleh diletak nama orang yg di atas 18 tahun sahaja jika di letak juga duit itu akan pergi kepada trusteee company ( agen takaful please correct me yeah). Jika kita letak nama orang dewasa ( suami/isteri/ ibu/bapa/sesiapa) untuk memegang amanah duit itu kpd anak anak anda apa jaminan yang dia akan Pegang Amanah itu? Sum insured takaful bkn sikit tau... kes Muhammad Faizznur Asyraf Husain adik Arwah pasangan Fairuz Nizam Husain dan Nova Safitri Azhari hanya 300k pun dah gelap mata inikan pula jika 500k atau 1 juta?

Kami di wasiyyah shoppe Berhad ada penyelesaian yang lebih komprehensive untuk mengikat pemegang amanah ini supaya jika si pemegang amanah ini melanggar amanah maka boleh diambil tindakan dari segi undang undang dan boleh dipenjarakan. Sebagai ibubapa anda perlu ingat di zaman serba susah dan stress ini banyak perkara yang kita tidak jangkakan mungkin berlaku. Apa salahnya kita letak sedikit syak supaya orang kesayangan yang kita nak lindungi terjaga. Nak tunggu harta banyak tak tahu pula banyak tu macam mana dan memang belum tentu sempat tetapi lindungi dahulu harta yang mungkin tak boleh diguna sekarang/ tiada penama tetapi berfaedah untuk waris anda nanti seperti ASB LOAN, TAKAFUL, KWSP, SIMPANAN, UNIT TRUST, EMAS, KERETA yang boleh dikatakan semua orang ada.

Jangan biarkan semuanya terbeku hanya disebabkan anda KEDEKUT untuk merancang nya awal awal. Mati itu rahsia Allah tak kira sakit dahulu atau pun tak. Jangan disebabkan ilmu cetek/ sifat ketidakpeduli anda menyebabkan anak anak anda kelak hidup merana sedangkan ibubapanya banyak harta tetapi terbeku. Anda boleh komen/kutuk macam macam untuk kes 2 anak yatim ini tetapi anda lupa kutukan itu pun boleh terkena diri anda.
Jangan salahkan orang lain/ kerajaan sedangkan anda sebagai kerajaan kepada keluarga anda pun tidak membuat tanggungjawab itu dahulu. Tepuk dada tanya lah akal. Jangan hanya kesihankan kes orang lain kesiankan juga anak anak dibawah umur anda. Kes ibubapa mati serentak di zaman ini bukan kes luarbiasa malah sudah banyak dipaparkan. Ambil lah langkah yang bijak daripada bercakap sahaja.

KENAPA PERLU SURAT IKATAN AMANAH (SIA)
SIA bertujuan untuk meletakkan arahan tertentu kepada harta yang telah dihibahkan. Harta yang pembahagian secara FARAIDH tidak boleh SIA.

Anda boleh melantik 2 orang Pemegang Amanah sama ada keluarga atau sesiapa sahaja yang boleh dipercayai untuk melaksanakan Arahan Amanah Anda.

Tujuan Utama supaya Harta anda tidak sewenang wenangnya dirompak oleh PEMEGANG AMANAH dan digunakan dengan sebaiknya seperti keinginan/ niat yang anda ingin untuk orang tersayang.

****************************************************
Diantaranya ialah:

  1. Hartanah
  2. GSA (Felda)
  3. Tabung Haji
  4. Saham Koperasi
  5. Saham Amanah/ unit trust
  6. Saham Syarikat
  7. Takaful
  8. Barang Kemas
****************************************************
KEKUATAN SIA

  • Tertakluk di bawah Akta Pemegang Amanah 1949.
  • Boleh didakwa di Mahkamah Tinggi Sivil.
  • Kes perlu dilaporkan ke Balai Polis di bawah Akta Pemegang Amanah.
****************************************************
Contoh Arahan Untuk SIA

  1. Melantik 2 orang Pemegang Amanah sama ada keluarga atau sesiapa sahaja yang boleh dipercayai.
  2. Bagaimana untuk agihkan ( hasil ladang/ sewa rumah/ pendapatan daripada syarikat) secara berkala atau mengikut keperluan.
  3. Arahan untuk akhirat seperti untuk langsaikan hutang / sedekah jariah/ upah haji. Arahan ini boleh juga secara berkala contoh sewaan rumah 5% setiap bulan mesti disedekahkan kepada pusat tahfiz/anak yatim dll. Ini yang paling penting supaya harta kita cari boleh *bawa ke dalam kubur*.
  4. Arahan pengagihan kepada anak anak di bawah umur/ anak angkat/ orang yang ingin dilindungi. Macam mana duit digunakan untuk mereka. SIA amat lah penting untuk menjaga maslahah kebajikan berterusan mereka.
  5. Arahan hartanah seperti ibubapa boleh duduki rumah tersebut walaupun penerima hibah adalah anak, Arahan hasil sewaan atau menjual hartanah tersebut.
  6. Boleh dijadikan peruntukkan untuk pengurusan pusaka dan pengesahan hibah.
  7. Arahan Tabung Pendidikan atau Tabung Amanah (tabung kecemasan untuk digunakan ahli keluarga).
  8. Arahan perlantikan pemegang saham untuk syarikat untuk mengurus dan meneruskan operasi syarikat ( walaupun bukan ahli keluarga) . Hasil2 dividen tetap dapat diagihkan kepada waris walaupun yang menguruskan bukan keluarga. Boleh juga memberi arahan menyimpan hasil pendapatan syarikat dan perbelanjaan dengan baik dengan menyerahkan hasil pada masa yang sesuai sahaja untuk menjamin operasi kos berterusan.


****************************************************
Dengan kos serendah RM1100 atau RM1600 (TERPERINCI) seumur hidup terlalu rendah dibandingkan manfaatnya dan anda boleh PROTECT harta anda dari dirompak daripada anak anak DI BAWAH UMUR atau ORANG TUA TAK TERDAYA kesayangan anda.


PERLU KE ANDA TUNGGU HARTA ANDA BANYAK DAHULU??????
Lindungi lah ORANG TAK TERDAYA kesayangan anda dengan SIA.
SILA HUBUNGI
ROS SHILA 013 480 4906
ROS SHILA 013 480 4906
ROS SHILA 013 480 4906
Insya Allah dengan Wassiyah Shoppe Berhad di bawah UBB Trustee ( Syarikat pertama hanya untuk orang islam) Amanah Anda selamat dilindungi.
****************************************************
Share:

0 comments:

Post a Comment

Laman Facebook

Recent Posts

Recent Posts Widget

Total Pageviews

Categories

Text Widget

Unordered List

Almari Buku Hartanah

Wasiyyah Shoppe

Hubungi Kami

Ros Shila
+6013-4804 906
| Professional Mawarith at Wasiyyah Shoppe Berhad |
| Financial Advisor | Property Advisor | Hamba Allah |
| Motivator |

Copyright © Bijak Urus & Rancang Kewangan Secara Islamik | Powered by Blogger Design by PWT | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com